perjantai 12. heinäkuuta 2013

Lomareissu Tallinnaan 9.-11.7.2013

Moikka! Ajattelin vähän kertoilla minun, veljieni ja iskän Tallinnan reissusta, joka toteutui tämän viikon tiistain ja torstain välisenä aikana.
   Meidän oli jo pitkään pitänyt lähteä "isojen lasten" ja iskän lomareissulle Tallinnaan, koska tuo kaupunki oli jopa minulta kokematta, vaikka 18 vuoden ikään onkin päästy. Nyt vihdoin se saatiin toteutetuksi. Lähdimme matkaan 9.7. tiistaina kello 13 aikoihin linja-autolla. Bussissa oli onneksi aikas väljää ja saimme peräkkäiset paikat bussin perältä, muut risteilijät kun olivat varanneet paikat bussin etu- ja keskiosasta. Puolessa välin matkaa pysähdyimme abc:llä, ja perillä Helsingin länsiterminaalissa olimme viiden aikoihin iltapäivällä. Oltiin hyvissä ajoin paikalla, koska saatiin odottaa laivaannousua about puolen tunnin ajan. Porukkaa oli aikas paljon laivalle tulossa, huomattiin se jo terminaalissa. Onneksi laivalla tuntui hiukka väljemmältä. :)
   Kun laiva lähti liikkeelle käytiin syömässä ja kierreltiin Silja Europan kaupat läpi. Mitän muuta ei matkaan tarttunut kuin sen illan mässyt. Katsottiin järkevimmäksi säästää kaikki ostokset paluumatkaan kun tultiin samalla laivalla poiskin. Tuskin valikoimat muuttuisivat parin päivän aikana hirveästi :D

Kympin aikaan oltiin jo saavuttu Tallinnaan. Käytiin just ennen satamaan pääsyä kannella vähän katsomassa maisemia. Ihan lupaavalta näytti ja keli oli tosi nätti.
   Aamulla syötiin sitten maittava aamupala laivassa ja lähdettiin sitten metsästämään meidän hotellia eli Tallink Spa&Conferencea. Matkaa kertyi jalan sinne n. 1,5 kilometriä, vaikka linnuntietä hotellille oli vain n. 600 metriä. Huone saatiin käyttöön vasta kolmelta iltapäivällä, joten vietiin kamppeet säilöön iltapäivään asti hotellille ja jatkettiin siitä matkaa vanhaan kaupunkiin. Mutta täytyy kyllä sanoa, että jo respassa näki, että ihan hulppea hotelli on luvassa. Ja kyllä tämä epäilys piti paikkansa kun saatiin perhehuone iltapäivällä käyttöön! En ole ollut ennen niin uudessa, siistissä ja hienossa hotellihuoneessa yötä! Äitini on aika tarkka siisteydestä ja yleensä hänellä on hotellimatkoillakin mukana matkapuhdistusvälineet, jos hygieniataso ei häntä miellytä. Mutta täytyy kyllä sanoa, että tuolla ei olisi äidin tarttenut siivoilla, niin siistiä ja puhdasta siellä oli! :) Sänky oli oikein hulppea ja ihana, nukuin niin makeasti. Ja mikä kylppäri - sellaisen minäkin joskus haluan omaan (toivttavasti tulevaan) talooni! Voisin jatkaa tätä hehkuttamista loputtomiin, mutta nyt asiaan...

Mentiin siis aamusta jo vanhaan kaupunkiin. Iskä ja äiti ovat käyneet vajaa pari vuotta sitten Tallinnassa ja vanhassa kaupungissa, joten paikka oli iskälllä suht' hyvin hallussa. Veli toimi silti kartanlukijana - varmuuden vuoksi. Täytyy kyllä myöntää, että hienohan tuo vanha kaupunginosa on. Rakastan kapeita kujia ja väripaljoutta. Mukulakivikadut, katusoittajat ja ylipäätään se tunnelma, mikä tuollaisissa paikoissa on, tuo erittäin rentouttavan ja nautinnollisen tunnelman. (Jostain syystä pidän silti enemmän Tukholman vanhasta kaupungista, en tiedä miksi?) Jos jotain huono tuosta löytää, niin turisteja oli muitakin kuin me neljä. Erityisesti just kaikki japanilaiset oli paikalla turistikierroksilla, niin esim. näköalapaikalla oli tosi paljon porukkaa kun me sinne saavuttiin. Sain mä silti ihan kivoja kuvia napattua sieltäkin.

Terranovasta 25 eurolla...
   Vanhan kaupungin jälkeen valloitimme Viru keskuksen. Ostin sieltä Terranovasta neljä paitaa 25 eurolla. Kyllä! 25 eurolla! Ei voisi moista kuvitellakaan Suomessa. Vaikka olikin alennusmyynnit, niin normaalistikin ne oli halvempia kuin Suomen kaupoissa.
   Käytiin sitten vielä illalla pienen lepohetken jälkeen vanhassa kaupungissa syömässä. Pizzaahan sitä tuli syötyä (ei voinut sitten rohkaistua ja tilata jotain "hienompaa" :D). Ihan hyvin maistui meille kaikille neljälle.
  Illalla kaikki oltiin tyytyväisiä, mutta aikas väsyjä, joten parin ristiseiskan jälkeen käytiin nukkumaan niihin ihaniin sänkyihin, iskä ja nuorempi veli toiseen parivuoteeseen ja minä ja tuo kohta konfirmoitava toiseen. Hyvin nukutti, vaikka veli kuorsasikin välillä aika kovaa :D

Jos minä jostain hotellilomissa tykkään niin aamupalasta. En oo ikinä syöny niin hyvää aamupalaa ja ennen kaikkea niin hyvin. Letut oli erityisesti tositosi jees :) Vielä ehdittiin 10-12 välisenä aikana tuolloin torstai-aamuna kiertää ne hirveät sadamarketit ja merekeskukset. Nyt ymmärrän, mistä mummu tuo ne viron tuliaiset. Mummuni paratiisit :D Itellä meni kyllä hiukka yli ne kauppiaat siellä :D Koska kierrettiin noi marketit todella nopeasti, ehdittiin käydä vielä vanhan kaupungin laidalla ostamassa käsityömummojen kojusta äidille tulijaiksiksi viron mummojen käsinkutomat muumi-villasukat. Itse olin ostanut samanlaiset edellisenä päivänä, hieman eri väriset vain. Ollaan äidin kanssa siis aika muumifaneja. Oon ottanut paljon Tove Janssonin elämästä selvää, keräilen Arabian muumi-sarjaa ja huoneeni on sisustettu muumityylillä. Ei kuitenkaan sillein kaupalliseen tyyliin, vaan nimenomaan "vanhojen" muumien tyyliin. Pitää joskus laittaa kuvaa huoneesta ja perehdyttää teitä hiukan mun innostukseen, jos haluatte? :)

Kahdeltatoista luovutettiin huone ja mentiin taksilla satamaan. Poikien vikat ostokset Sadama-marketista, laivaannousu, parkkeeraus kannelle 7 (paluumatkalla meillä ei ollut hyttiä), Tax Freen ostokset, pikainen välipala ja armoton odottaminen, että päästään Suomeen ja Helsinkiin. 16.50 noustiin Helsingissä laivasta ja bussilla kohti kotia. Kotipihassa oltiin 21.00 ja iloinen vastaanotto saatiin niin äidiltä kuin meidän pikku likoilta eli pikkusiskoiltamme :)
jos Sada-marketista jotain hyvää etsii, niin mulle löyty hyvä matkalaukku halvalla!

TaxFree-saalis

Ne mun ihanat muumi-villasukat <3
Kokemuksena hieno reissu, kannatti lähteä. Ja olipahan erikoista ja hauskaa olla meidän perheen miesväen kanssa reissussa - vaikkei ne ihan mun mukana kuljettamaa hygienia/kaunistautumis-settiä ymmärtäneetkään :D Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!