sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

Tukkafriikillä on asiaa

Mulle ei yleisesti ottaen ole juurikaan väliä, mitä muut on mieltä mun kävelytyylistä, vaatteista, hiuksista tai mistään muustakaan. Ja mitä on erityisesti hiuksiin tullut, mä oon ollut aina kokeilunhaluinen. Hiustyylejä on riittänyt pitkistä luonnonkiharoista, polkkatukkaan ja sivusiiliin saakka. Oon aina ollut täysin mun hiusmallien takana ja tottunut siihen, et saan vähän negatiivissävytteistäkin kommenttia hiuksistani. Mut oon kuitenkin saanut myös  niin paljon enemmän kehuja ja "wau"-efektejä, et en oo edes jaksanut antaa arvoa toisenlaisille mielipiteille.
   Nyt kuitenkin ärsyttää enemmän kuin koskaan.
   Ennen lähtöäni Jämsästä Ylivieskaan kävin jälleen luottoparturillani. Sillä, jolle voi antaa ohjeeks "tee, miten näät parhaaks" ja lopputulokseen ei voi olla kuin tyytyväinen. En oikeesti halua ajatella, mitä sitten, kun hän jää eläkkeelle.
   Olimme muutama kuukausi takaperin yhdessä pohtineet, olisiko taas aika kokeilla jotakin uutta. Koska tuolloin oli toukokuu, luulin, että hammasleikkaus kutsuu ja halusin odottaa vielä hetken. Lyhyemmillä hiuksilla saattaisin näyttää tuntemattomimpien silmiin sairaammalta kuin olisinkaan. Parturini oli samaa mieltä ja päätimme odottaa, että leikkaus olisi ohitse ja kasvojen turvotus laskenut.
   No niin kuin tiedätte, leikkaus peruuntui. Minulla oli polttava halu leikkauttaa itselleni todella, todella lyhyt tukka, samoin parturillani. Mietimmekin maanantaina, mitä tehdä. Olisin edelleen halunnut siilitukan, mutta leikkaus on vasta tulossa. Olin jo sanomassa, et mennään sillä samalla vielä muutaman kerran, kun parturini ehdottikin, josko minulle leikattaisiin ananas-tukka. Se saattaisi auttaa hetken aikaa lyhyen tukan ikävään. Ja jokainen varmasti tajuaisi kadulla minut nähdessäni, ettei hiuksieni pituudella ja kasvojeni turvotuksella olisi mitään tekemistä keskenään. 

Minä olin aivan innoissani. Todellakin leikataan sellainen tukka mulle! Ja niin leikattiin. Olin myyty. Olin niin onnellinen hiusteni helppohoitoisuudesta. Siitä, että päälaen hiukset voisi jättää vapaasti laineilevalle leijonanharjalle hieman hiusvahaa apuna käyttäen. Ja bad hair dayn iskiessä hiukset saisi kätevästi ponnarille tai miniletille. Kuinka mahtavaa!
    Osasin odottaa, että tämä hiusmallini jakaisi ihmisten mielipiteet selkeämmin kuin koskaan ennen. Jotkut rakastaisivat ja jotkut eivät voisi todellakaan ymmärtää. Se on ok. Mutta se, kuinka paljon mua on muutaman päivän ajan tuijotettu...en todellakaan osannut odottaa moista. Mun hiuksia ei oo koskaan tuijotettu - ainakaan niin selkeästi ja omituisesti kuin nyt.
   Mummot ja papat ymmärrän. He ovat eläneet siinä maailmassa, jossa tytöillä on pitkät hiukset ja pojilla lyhyet. Piste. Mutta se, kuinka monet ihmiset lapsista keski-ikäisiin ovat tuijottaneet muutaman sekunnin liian pitkään ja liian omituisesti, kääntyneet katsomaan uudemman kerran minua ja hiuksiani jopa autonratista....huhhuh! 
   Ei sekään vielä mitään. Mutta se, kuinka kaupan kassa hämmästyy jutellessani hänelle ystävällisesti, on naurettavaa. Että eihän se ollutkaan mikään hirveä anarkisti, joka maksoi ruokaostokset minun kassallani. Sehän on tosi ystävällinen tyyppi, joka muistaa käyttää Plussa- tai S-etukorttiaan ja maksaa mukisematta ostoksensa ilman ongelmia. Oikeasti.
   Asun toki alueella, missä uskonto on tosi vahvasti osana ihmisten elämää. Se varmasti vaikuttaa siihen, että on naisen lyhyt tukka on outo näky. Ymmärrän. Mutta se, millainen hiustyyli ihmisellä on, ei kerro automaattisesti ihmisen luonteesta yhtään mitään.  Tai uskonnollisuudesta. Tai varsinkaan muuttuneesta luonteesta. Minä olen edelleen sama ihminen kuin pidemmänkin tukan kanssa. Hiustyylini muuttui, en minä.

Oon joskus kertonut, että oon se tyyppi, joka kyllästyy hiustyyliinsä puolessa vuodessa. Sitten alkaa mietiskelytyö, ja viimeistään vuoden kuluttua mallin vaihtamisesta on pakko testata jotain täysin uutta. Eli värjätä hiukset toisella värillä tai antaa parturilleni täysin vapaat kädet. Nyt oli viimeisimmän aika.
  En itse allekirjoita omalla kohdallani sitä lausetta, että pitkät hiukset on naisen kruunu. Mulle ei enää ikinä tule pitkiä hiuksia, jotka hiostaa ja ovat täysin yhtä hamppua. Koska sellainen tukkani olisi pitkänä. Polkkatukka on se maksimipituus, jossa mut voidaan hiuksineni nähdä. Mä voin olla naisellinen lyhyissäkin hiuksissa. Ja jos totta puhutaan, mä en koskaan ole ollut mikään prinsessa. Enkä kyllä poikatyttökään - mä oon ollut Roosa.
   Hiukset on sitä laatua, et ne kasvaa kyllä takaisin ajallaan. Mulla vielä ennätysvauhtia. Siks en oo koskaan pelännyt kokeilla uutta. Äidilläni oli todella pitkään lyhyet hiukset, joiden väri ja malli vaihtuvat myös määräajoin. Lapsuudessani en koskaan nähnyt Suomineitoa letteineen laittamassa ruokaa tai leikkimässä meidän lasten kanssa. Se on varmasti vaikuttanut siihen, että seiskaluokasta eteenpäin hiusteni pituus ja malli lyhenivät määrätietoisesti askel kerrallaan.Wanhoja varten kasvatin hiuksiani vain sen verran, että niihin sai kiinnitettyä hiuslisäkkeen. Pian tanssien jälkeen halusin polkkatukasta eroon. Vain kasvattaakseni sellaisen uudestaan parin vuoden päästä.
   Oon siis tukkafriikki. Mä voin mennä kouluun ja kauppaan meikittäkin (varsinkin kesähelteillä), mut hiukset tulee olla ojennuksessa. Tämänkään postauksen kuvissa mulla ei ole yhtään pakkelia naamassa. Mut kun mulla on hiukset hyvin, mulla on heti hyvä fiilis. En satsaa vaatteisiin, pistän nekin rahat hiuksiin. En tietystikään kulje missään rikkinäisissä ja nuhjaantuneissa vaatteissa ympäri kyliä, niin ei pidä käsittää. Mut jos mä mietin kaupan alerekillä, et ostanko tän paidan vai laitanko nekin rahat säästöön seuraavaa hiustenvärjäystä varten, mä totean omistavani liikaa paitoja ja poistun kaupasta. Mulla ei ole persoonallista vaatetyyliä, mulla persoonallinen hiustyyli. Pystyn paremmin ilmaisemaan itteeni hiusten avulla.
   Tää nykyinen tukka kuvastaa entistä avoimemmin sitä, et mulla on se rohkeempikin puoli. Oon tosi avulias ja ystävällinen, jopa äärettömän epäitsekäs...mut oon myös hulluttelija. Se jää monelta puolitutulta näkemättä. En pelkää tarttua haasteisiin. Jos mä päätän jotakin, teen sen myös. Seison jokasien sanani sekä tekoni takana. Oon myös aina satasella mukana kaikista hulluimmissakin jutuissa. Oon määrätietoinen, mutta en koskaan unohda huumoria. Hassuttelen ja nauran ekana omille mokilleni. Oon lempeä ja todella kärsivällinen, mutta oon tarvittaessa tosi räväkkäkin ihminen.

Oon ollut kaikkea tuota jo ennen nykyisiä hiuksiani. Ja oon tuota kaikkea myös nyt ja tulevaisuudessa. Myös sitten, kun joskus kasvatan itselleni polkkatukan takaisin. Kyllä senkin aika vielä joskus tulee. Ihan varmasti.
   Toivottavasti löysitte tästä tekstistä pointin tai toisenkin. Sulla saa olla just sellaset hiukset kuin sulla on, ja niin saa olla muillakin. Ja ei, muuttunut hiustyyli ei läheskään aina kerro siitä, että ihminen on muuttunut myös luonteeltaan. Tämä postaus ei ollut myöskään henkilökohtainen hyökkäys ketään toista ihmistä vastaan. Todennäköisesti mua katsellaan vielä jonkin aikaa omituisesti, mutta nyt kun sain nämä tähän purettua, voin jatkaa matkaani vähät välittämättä muiden katseista. Ja olla tosi onnellinen siitä, minkänäköinen tyyppi kattelee mua nyt peilistä.
  Halusin tietysti myös kertoa, minkänäköinen tyyppi täällä ruudun toisella puolella nyt kirjoittelee ja rauhoitella, et luonne ei muuttunut miksikään parin tunnin operaation aikana. Älkää siis hätääntykö! 


Niin ja kyllä, edelleen mun on tarkoitus valmistua kirkon nuorisotyönohjaajaksi. ;)

~ Roosa ~

  

4 kommenttia:

  1. Mä luin tätä tekstiä todella hämmentyneenä - kyllähän mä tiesin, että Pohjois-Pohjanmaalla on herätysliikkeet voimissaan, mutta silti, ihan uskomatonta että sua tuijotellaan hiuksien takia! :o Tai kun musta tuntuu, että tuollaisia tukkatyylejä kuitenkin näkee aika paljon nykyään, niin ihan järkyttävää että jotkut oikeasti kehtaa jäädä tuijottaan tai luulee sua jokskin anarkistiks :D
    Kyllähän sitä sanotaan, että monet leikkaa tukkansa esim. eron jälkeen tai jos on "kääntänyt elämässään uuden sivun", mutta en mäkään tajua että miksi sen tukkamallin muutoksen pitäis liittyä johonkin elämänmuutokseen. Voihan sitä nyt tyyliään vaihtaa ihan vaan siksi, koska voi :D Mulla muuten menee juuri päinvastoin kuin sulla, ilman naaman ehostamista en kehtaa ihmisten ilmoille lähtee mutta hiuksille en jaksa kiireisinä aamuina tehdä mitään. Toki jos aikaa on, niin silloin kyllä mielelläni teen lettejä tms., kun nyt viimein oon oppinut tekemään jotain erilaisia kampauksia. Mäkin oon jopa haaveillut lyhyestä tukasta aina välillä, mutta vielä vähän arastelen niin isoa muutosta. Pitäis ensin edes totutella ajatukseen kampaajalla käymisestä, mulla kun on aina äiti tai joku muu sukulainen leikannut tukan jos on ollut tarvis, ja se on ollut mulle ihan fine kun oon ollut tyytyväinen tähän tällaisena. Noi hiukset sopii sulle tosi hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Iipu taasen kommentista! :) Kukaan ei siis ole suoraan päin kasvoja sanonut mulle mitään, mutta kyllä mä osaan lukea ja tulkita ilmeitä aika hyvin. Ja kun naama ei oo katukuvassa muuttunut miksikään, niin kyllä ne hämmästyneet ja tutkivat ilmeet on varmasti olleet muuttuneen hiusmallin aikaansaannosta. Eli ei se kaupan kassakaan suoraan mule mitään anarkisuudesta puhunut, mut siltä vaikutti, et luulee mua huonompitapaiseksi ja rääväsuisemmaksi kuin olenkaan :D

      Nyt kun tuolla Ylivieskan kaduilla oon enemmän ja pidempään talsinut, on katseet onneksi vähentyneet jonkin verran. Enkä enää jaksa toisaalta välittääkään. Hetkellisesti tuntui erittäinkin pahalta, kun niin moni jäi tuijottaan. Toki jotkut niistä tuijotelleista on voinut kattoo senkin vuoks, et aattelee et "wau, vähän upee kampaus". Ja varmasti jotkut on kattoneetkin sillä ajatuksella, et hienoo, et jollain on kanttia tehdä noin.

      Nyt ei siis oo enää niin paha fiilis, tän postauksen kirjoittaminen auttoi hirveesti. Vaikka tuskin kukaan niistä tuijotelleista tätä luki! :D Usein kirjoittaminen vaan toimii mulle sellasena välineenä purkaa pahaa fiilistä.

      Niin ja kiitos kehuista! On niidenkin jakajia onneksi ollut matkassa mukana. :) Sulla on ihan täys oikeus tehdä hiuksilles, mikä susta tuntuu hyvältä. Jos ajatus lyhyistä hiuksista kauhistuttaa, sit pidät ne tollasina pitkinä ja luonnollisina. Koska mun mielestä ne sopii sulle myös todella hyvin! Ja mun mielestä sulla menee hiukset luonnostaan erittäin kauniisti :) On tosi tärkeetä ihan oman hyvinvoinnin kannalta, et ei tee hiuksilleen sellaista liikettä/muutosta, jota ei oikeesti millään lailla koe luonnolliseksi tai hyväksi ratkaisuksi. Mä en ois pari vuotta sit todellakaan suostunut tällaiseen hiusmalliin tai ylipäätään lyhyisiin hiuksiin. Jos oisin sellaset leikkauttanut, en ois kokenu itteeni sinuiks hiusteni kanssa ja tuskin koskaan oisin enää halunnut lyhyitä hiuksia. Näiden aika oli tasan vasta nyt ja nyt en voisikaan olla tyytyväisempi hiuksiini! :)

      Poista
  2. Siiiis mitä IHMETTÄ? No tässä sen Ykan junttipuolen sit vissiin näkee :) Kai sitä porukka sitten ajattelee et "ton on pakko olla lesbo tai ehkä se onkin transseksuaali!" tai jotain yhtä stereotyyppistä. Voihan sitä jotkut kattoa senkin takia jos ei näe kunnolla onko kyseessä mies vai nainen, varsinkin jos sulla ei satu olemaan meikkiä naamassa. Lyhyt tukka niin helposti liitetään automaattisesti miehiin et sit kun naama näyttääkin naiselta niin ihmiset hämmentyy ja jää tuijottaan. :D Tai sitten ne vaan ihailee sun hiuksia! Itte ainakin tulee ihailtua välillä naisia joilla on räväkät lyhyet hiukset niin kyllä niihin katse jää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Olivia kommentista! :) No joo, kyllä mulla oli pari viikkoo ihmeellistä elämää tuolla kaduilla, mut kyl se siitä sit rauhottui. Enää ei tuijottele tyypit...tai katsitaas nyt kun ollaan lyhyt tukka ja harvahammas -yhdistelmällä liikenteessä! ;D No, onneks tänne maailmaan mahtuu. :)

      Poista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3