tiistai 14. kesäkuuta 2016

VK: Mitkä ovat tärkeimmät arvoni?

Ajattelin tähän väliin taas palata voimauttavien kysymyskorttien pariin, kun uutta tekstiä ei nyt juuri synny.
Tammikuussa nostin korttipakastani uuden kortin ja mietin, mitkä on mun tärkeimmät arvoni. Sain niitä listaani 10 kappaletta. Nyt tekin saatte ne tietää.



1. REHELLISYYS

Arvostan sitä, että ihmiset puhuvat totta ja ovat rehellisiä itselleen ja muille. Myös itse haluan olla rehellinen toisille ja etenkin itselleni.  Valhe tekee hallaa kaikelle, rehellisyydessä on kaikki ainekset hyvään elämään, vaikka totuus saattaa aluksi satuttaa. Lopulta rehellisyys kuitenkin johtaa juuri oikeaan päämäärään.

2. OIKEUDENMUKAISUUS

Oikea teko ansaitsee tunnustusta ja kiitosta, huonoilla valinnoilla tulee olla sanktionsa. Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Sillä pääsee pitkälle.  



3. AITOUS JA LÄSNÄOLO

En halua esittää mitään muuta kuin oikeasti olen. Haluan antaa itsestäni 110% sitä, mitä olen. Jotkut vihaavat, toiset rakastavat. Uskon kuitenkin, että ne jäävät vierelleni, joiden pitääkin. Ihmisen ei tulisi koskaan olla siinä tilanteessa, että pyytää anteeksi sitä, mitä on. Jos siis ei ole loukannut ketään. Se on asia erikseen. Mutta jos on ollut oma itsensä - hyvänä tai huonona päivänä - ei ole mitään anteeksipyydettävää. Rakastan ja katson hymyillen ylöspäin ihmisiä, jotka uskaltavat olla rohkeasti sitä, mitä ovat. Haluan myös, että seurassani kenenkään ei tarvitsisi feikata - ei toisten eikä minun itseni.
   Haluan itse olla läsnä, kun toisella on asiaa, suurta tai pientä. Haluan kohdata ihmiset aitoina omina itsenään. Että jokaisella olisi luotani lähtiessä tunne siitä, että kuuntelin, katsoin silmiin ja olin läsnä. Sama tietysti myös toisinpäin.


4. LUOTETTAVUUS

On tärkeää olla luottamuksen arvoinen. Olla jollekin joku, jolle voi kertoa arkojakin asioita pelkäämättä, että törmää seuraavana päivänä juoruihin. Ilman luottamusta on elämässä vaikeaa saavuttaa mitään merkittävää ja pysyvää. Luottamus toiseen voi pelastaa paljon ja paljosta.

5. USKOLLISUUS

 Tärkeät ihmiset ovat minulle kaikki kaikessa. Sen he myös varmasti tietävät, koska pyrin kaikilla teoillani, sanoillani ja olemuksellani sen osoittamaan. Kun joku on minun, pidän siitä kiinni. Jos joku läheiseni kokee vääryyttä, täältä lempeän kuoren alta paljastuu melkoinen leijonaemo, joka suojelee ja puolustaa rakkaimpiaan viimeiseen asti.



6. PYRKIMYS KOHTI PAREMPAA

Haluan viedä asiat maaliin hienosti ja kunnialla. En jätä mitään puolitiehen. Haluan aina yllättää itseni yltämällä vähän korkeammalle kuin aluksi itse uskoinkaan. Tajuta, että "jes, sehän meni paremmin kuin hyvin!" Haluan kehittyä jatkuvasti ja joka kerta tehdä asiat paremmin kuin eilen.

7. USKO JUMALAAN

Se, että elämällä on jokin muukin tarkoitus kuin elämän hyvät ja huonot päivät, antaa voimaa ja suunnan kaikelle. Se on se, mihin turvaan, joka saa minut huonoimpanakin päivänä uskomaan parempaan huomiseen.

8. SITKEYS

Pienemmistä tai suuremmistakaan ei lannistuta. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto kuin hätätapauksessa. Ja hätätapauksia ei ole elämässäni  juuri ollut, ihan vain sen ansiosta, että sitkeä yrittäminen ja usko omiin kykyihin on tuottanut aina lopulta tulosta.



9. TOISTEN KUNNIOITTAMINEN

En halua, että yksikään sanani tai tekoni loukkaa toista. Ihmisillä tulee olla oikeus omiin mielipiteisiin ja valintoihin, vaikka ne eivät olisi minun mieleni mukaisia. Sanonta tuomitse vasta sitten, kun olet kävellyt kaksi viikkoa hänen mokkasiineissaan pitää erittäin hyvin paikkaansa.

10. POSITIIVISUUS

Hymyllä saa aikaan enemmän kuin kyynelillä. Kun yrittää löytää ensin ne positiiviset seikat ja muistaa nauraa ekana omille mokilleen, pääsee elämässä aika pitkälle. 


Tässäpä ne olis. Mitkä on sun? Löytyikö kenties samoja? :)

~ Roosa ~

2 kommenttia:

  1. Kiva postaus ja ihanan kesäiset kuvat :) Oon lueskellut sun postauksia kyllä ihan ahkerasti, mutta jostain syystä ei ole tullut kommentoitua tässä aikoihin. Olin tosi surullinen sun leikkauksen peruuntumisesta ja oon miettinyt, että miten pärjäilet? Toivottavasti aurinko jo pilkahtelee tunnelin päässä. Tsemppiä! :) - Jenni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! <3 Ihana kommentti. Hyvin tässä menee, nyt kun on pahimmasta alkujärkytyksestä selvitty. Aikataulut nyt on tietysti muuttuneet ja vielä vähän elääkin, mut kuun lopussa tiedän sit huomattavasti varmemmin. Kertoilen niistä sitten täälläkin. :)

      Olo on kyllä tosi hämmentyneen kiitollinen, kun niin moni mun ympärillä oleva ihminen mua on tsempannut ja sit vielä blogin lukijatkin. Hienoa, ettei mun tarvii kulkea tätä polkua yksin..sen oon ilokseni saanut huomata :)

      Mut hyvin menee, ei hätää! Palailen taas piakkoin uuden postauksen kanssa.

      Poista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3