sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Muualla hyvä, kotona paras



Ette ole aiemmin saaneet kotipostausta uudesta vuokrakämpästäni, sillä vasta eilen olin tilanteessa, että täällä alkaa kaikki olla valmista. Yksi eräs isompi sisustuksellinen juttu on vielä tulossa, mutta siitä saattekin sitten oman postauksen ensi kuussa. ;) Mutta asiaan!
   Kun vähän ennen joulua varmistui, etten saanut etukäteisjoululahjaa työpaikan muodossa, olin valintojen edessä. Mitä seuraavaksi? Hetkeksi mut valtasi epätoivo ja itketti, mutta sitten sisuunnuin. Ja pistin tuulemaan. Vielä samana päivänä olin katsomassa asuntoa, jossa tällä hetkellä naputtelen tätä tekstiä. Kun nähtin äidin kanssa tää kämppä, katsottiin molemmat toisiamme - kyllä, tämä! Ja niin sitten joulun jälkeen kävin vielä kirjoittamassa vuokrasopimuksen. Sen jälkeen päästiinkin siivouksen ja muuttolaatikoiden kantamisen kautta sisustamaan.











Lopulta mun reilun 40 neliön kämpästä tuli just mun näköinen ja oloinen. Mun Ylivieskan kämppä oli niin pieni, että mitään järjestystä ei voinut muutella kolmen vuoden aikana ja muutkin sisustusmahdollisuudet olivat aika vähäisiä. Siksipä oli ihanaa päästä uusien seinien ympäröimäksi ja sisustaan kunnolla. Mun sisustusmaku oli myös vaihtunut (tai muovautunut) Ylivieskan vuosien aikana, joten pääsin nyt tässä kämpässä sitä toteuttamaan. 
   Pidän tässä asunnossa sen pohjaratkaisusta erityisen paljon. I:n malliseen keitttiöön pääsee sekä eteisestä että olkkarista, joten telkkarii voi katsella ruokapöydästäkin. Sellainen omanlaisensa "plussa" on myös keittiön näkyminen heti ulko-ovelta - kotiin palaaminen ärsyttää, jos ensinäky on sotkuinen keittiö. Eli pakostikin keittiön tasot tulee pidettyä tyhjinä ja siisteinä.


  


Lisäksi koko kämppä on pinnoiltaan hyvässä kunnossa ja värimaailma lattiasta olkkarin kuviotapettiin asti just mun mieleen. Tähän kämppään oli helppoa lähtee toteuttaan mun sisustusunelmia. Toki jouduin tekemään joitain kompromisseja (esim. arkkupöytä jää tulevaisuuden asuntoon ostettavaksi), mutta ehkä mä kestän ne, kun muuten kämppä on tosi jees!



Mun nykyisessä sisustuksessa mustan määrä väheni, muttei kokonaan kadonnut. Nyt harmaa on pääosassa valkoisen ja ruskean kanssa. Toki mun rakkaus eri väreihin näkyy erityisti korttiseinänä olkkarissa sekä kirjahyllyn kirjojen värileikissä. Fuksiakin on säilynyt mun lempivärinä, joten sitä löytyy olkkarin verhoista, jotka on kyllä yhtä rakkautta - Vallilan Aurajoki. <3




Mulla kului muuttoon aika paljon rahaa, sillä oikeestaan lähes kaikki isommat huonekalut ostin uutena. En myös ostanut mitään halvimpia mahdollisia huonekaluja, sillä mun mielestä laatuun kannattaa satsata. Nyt onkin sellainen tilanne, että seuraavassa muutossa ei tartte huonekaluja ostella!

   


En siis tiedä, asunko tässä asunnossa ens vuoteen vai saanko syksyksi jo töitä nuorisotyön puolelta jostain muualta päin Suomea. Mutta silti pidin tärkeänä, että kaikki muuttolaatikot purettiin ja tän kämpän sisustukseen satsattiin niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin yhdessä äidin kanssa. Pidän nimittäin tosi paljon ihan vaan omassa kodissa oleilusta, joten täytyyhän kodin siinä tapauksessa niin näyttää kuin tuntua kodilta. En tiiä, millaisella raivolla näitä tavaroita sit seuraavassa muutossa pakataan, sillä toukokuuta pidemmälle en tosiaan Jämsästä kotikaupunkinani tiedä. Se on kuitenkin fakta, että Jämsään tuskin loppuelämäkseni jään. Eiköhän mun paikka oo jossain muualla. Se paikka toivon mukaan selviää vielä tämän vuoden puolella.


Mutta siihen asti nautin tästä kämpästä, joka on vessan liian loivia kaatoja lukuunottamatta aivan huippu tähän elämäntilanteeseen!

~ Roosa ~

1 kommentti:

  1. Tosi ihanan näköinen koti! :) Hirmu kivan oloinen pohjaratkaisu ja tuo keittiö kyllä! <3

    VastaaPoista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3