tiistai 17. helmikuuta 2015

Fysioterapiasta




Jätin fysioterapiajutuista kertomisen tarkoituksella näin myöhäiseksi, sillä matkassa oli pari mutkaa ja viivytystä. Nyt minulla on kuitenkin mistä kirjoittaa. Käyn siis itsenäisesti terapiaryhmässä torstai-iltapäivisin tekemässä ne harjoitteet, jotka oma fysioterapeuttini on minulle määrännyt. Ryhmässä on yksi fyssari aina paikalla valvomassa, jos jollain on jotain kysyttävää ta probleemaa jonkun harjoitteen suhteen. Se on ihan hyvä, koska ekan kerran kun kävin ryhmässä, niin kyllä muuten oli yhtä sun toista, mistä kysyä. Oli sen verta kauan mun fysioterapeutin ohjauksesta.
   Liikkeet on lihasvoimaa kasvattavia liikkeitä, jotka kohdistuvat erityisesti polven ja nilkan linjaukseen. Lisäksi on hartia-niska-seutua avaavia liikkeitä ja tasapainoakin treenailen. Ohjelma kestää vetää alusta loppuun noin tunnin. 
   On vähän outoa harjoitella itsenäisesti, kun on tottunut harjoittelemaan aina fysioterapeutin ohjauksessa. Kun kuitenkin haluaa, että tekee liikkeet oikein. Nyt täytyykin sitten vain luottaa omaan tuntemukseen, peiliin ja ajatukseen siitä, että 20 vuotta fyssarilla käyneenä tiedän, mitkä liikkeet on mulle hyväksi ja miten ne tehdään oikein. No, itsenäinen työskentely ei oo mulle ongelma sinänsä, oon kyllä varsin itseohjautuva ihminen muutenkin. Eiköhän näiden hoitokertojen myötä kuitenkin tule näkyviin tuloksia, joiden avulla minä ja oma fysioterapeutti osataan pohtia tulevaa. Luotto on kova! Niin ja ainahan siellä on joku fysioterapeutti (joskus omakin), jos haluaa kysyä mielipidettä.
   Oon käynyt ryhmässä tosiaan vasta yhden kerran (viime viikolla en voinu flunssassa mennä). Vielä ylihuomenna käyn torstain ryhmässä. Sen jälkeen alan pääsääntöisesti käymään ryhmässä perjantaiaamupäivisin. Noi 80%:n läsnäolovelvoitteet koulussa ja yhteiskyyditykset Rauskille on hiukan vaikea yhdistelmä fysioterapian kanssa muuten. Onneks on nuo perjantait vapaina pääsääntöisesti, niin onnistuu! 
   Pohjallisasiasta sen verta, että torstaina mä ja mun fyssari nähdään, se tsekkaa mun jalan ja nykyiset pohjalliset, jotta osaa laittaa lähetettä/pyyntöä maksusitoumuksesta kuntoutustyöryhmälle. 

Pohjallisasiasta ja fysioterapiakerroista tulossa varmasti lisää juttua, kunhan tässä taas ollaan kokeneempia ja viisaampia. Asiat ei tapahdu aina heti uudessa tilanteessa ja uudella paikkakunnalla. Kärsivällisyyttä siis teille ja etenkin itselleni!

~ Roosa ~ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3