lauantai 11. lokakuuta 2014

Vammaisuus numeroina

Täyttelin eilen jatkohakemusta mun vammaistukeen. Viime vuoden marraskuusta lähtien mun tilille on tullut se reilut 90 euroa vammaistukea, eli perusvammaistuen verran. Tuki myönnettiin vuodeksi, eli ensi marraskuun loppuun asti. Tuen saaminen on auttanut tosi paljon, sillä vamma ja sen tuomat kustannukset eivät ole mitään halvinta lystiä.
   Oikeastaan tajusin vasta eilen uutta vammaistukihakemusta täytellessäni, kuinka paljon mun vamma ja sen mukanaan tuomat sairaudet kuluttavat vuodessa rahaa. Se summa on tällä hetkellä älytön. Kuluneen vuoden aikana mun hammaslääkärikäyneistä on tullut poliklinikkamaksuja yhteensä 228 euroa. Tähän päälle bensat, eli 232 euroa, jotka on menneet porukoiden pussista, kun ovat mua sinne kuljetelleet. Nyt kun asun Ylivieskassa, käyn edelleen Jyväskylässä hammaslääkärissä. En halunnut vaihtaa jo 16 vuotta mua hoitanutta paikkaa toiseen, sillä hammashoidot kestävät enää korkeintaan viisi vuotta. Haluan, että hoidot saatettaisiin loppuun samassa, tutussa ja turvallisessa paikassa. 
   Hakemukseen tulevat vuoden matkakustannukset hammaslääkäriin Jyväskylään laitoin halvimman eli bussihinnaston mukaan. Se tekee yhteensä 500 euroa, sillä käyntejä on vuodessa noin 10 kappaletta. Kuitenki kustannukset hammaslääkäristä ovat suuremmat, sillä tulen junalla Jämsään edellisenä päivänä ja jompi kumpi vanhemmistani vie minut K-S keskussairaalaan. Tämä sen vuoksi, koska hammaslääkäriajat ovat aamuisin, eikä tämä mätsää yhteen julkisten kanssa. Lisäksi uskoisin, että käyntejä OYSiin neurologille tulee olemaan suunnilleen kahdesti vuodessa, eli matkakustannukset sinne ovat 60 euron luokkaa junalla. Mutta eihän sitä voi tietää, jos käyntejä olisi enemmän.
   Fysioterapiaan kului menneenä vuonna 80 euroa. Nyt minulle ei ole toistaiseksi myönnetty fysioterapiaa, mutta sain ensimmäisen neurologiajan OYSiin 4.11. Tällöin suunnitellaan mun hoidot kuntoon uuden sairaanhoitopiirin myötä. Fysioterapian tarve on entisensä, eli sen n. 15 kertaa vuodessa, mielellään 20. Neurologikäynteihin rahaa on palanut 202,20 euroa.
   Nämä ovat vasta noin puolet siitä, mitä vammaan kuluu rahaa. Toinen mokoma on lääkkeet. Tämä pilleristi koki eilen aikamoisen lottovoiton tunteen, kun tulin sitä hakemusta täytellessä katsoneeksi lääkkeiden omavastuuseen mennyttä rahasummaa. Kuluneena vuonna (1.1.2014 lähtien) mulla on mennyt rahaa lääkkeiden omavastuuseen 633,60 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että lääkekatto on paukkunut yli reilulla kahdellakymmenellä eurolla ja tulevat lääkekustannukset ovat 3,50 euroa per lääkepakkaus, kunhan vaan ensi viikolla saan Kelalta kirjeen. Eli toisin sanoen loppuvuonna mun ei tartte huolehtia, riittääkö rahat lääkkeisiin. Kyllä riittää. Eli bileet!!! ;) Vaikka kyllähän tuo rapiat 630 euroa mietityttää. Se on älytön summa rahaa. Mulla ei ois ikinä ollut varaa niihin ilman vammaistuen tuomaa lisäsummaa käyttötilille.Nyt koputtelen puuta, kun sanon, että migreenin suhteen mun tilanne on helpottanut. Koulun alun jälkeen mulla on ollut varmaan 2 migreenikohtausta. Jännityspäänsärkyä kyllä jonkin verran. Muttei sitäkään niin paljon kuin vuosi takaperin. Mainittakoon silti, että välillä tulee myös sekamuotoisia särkyjä, migreeniä ja jännityssärkyä yhtä aikaa, joten migreenin kohtauslääkettä on joutunut välillä ottamaan, huomatakseen, että se oli turhaa. Toivon sydämestäni, että tää kesän alusta saakka rauhoittumaan päin ollut särkytilanne jatkaisi rauhoittumistaan entisestään. Koskaan ei kuitenkaan voi kuin pistää kädet ristiin ja toivoa parasta. Sitä minä todellakin toivon, ihan elimistön lääkkeiden sietokyvyn ja pankkitilin puolesta. Jatkuisi edes tähän tahtiin, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!

Tein hieman siis laskutoimituksia hakemuksen tekemisen lomassa ja huvikseni laskin loppusumman. Mitkä on mun vammasta aiheutuvat kustannukset vuodessa tällä kulutuksella? Hullut n. 1600 euroa. Sen verran minulla menisi vuonna 2015 rahaa vammasta aiheutuviin kustannuksiin, jos meno jatkuu entisellään (tämän vuoden tarkka summa tähän päivään mennessä 1 375,80e). Opiskelijabudjetilla. Pankkitili ja järki kiittävät. Joten Kela, toivottavasti muistat jatkossakin minua ja pankkitiliäni pienemmällä tai isommalla summalla rahaa!

Yställisin terveisin asiakkaanne,
~ Roosa ~


5 kommenttia:

  1. Kiitos taas useista kiinnostavista kirjoituksistasi.
    Alkoholiin liityvä juttu jäi mietityttämään. Kummastelen suomalaisten suhtautumista siihen. Varmaan tuon asian kirjoittaminen blogiin antaa jo sellaisenaan apua fiiliksiin.
    Toinen juttu koskee sinun hampaitasi. Eli kiinnostaa, miksi tuo hampaiden hoito kestää sinulla vuosia.Vai liittyykö se ollenkaan IP;hen.Minulla se hammasrenontti kesti ehkä vähän toista vuotta, aloitus oli vain reippaasti myöhemmin kuin tavallisesti hitaan hmpaiden kehityksen takia. Korjaus tuli parin vuoden päästä, kun irrallinen hammasrranka ei pysynyt kunnossa ja lopulta halkesi kahtia (ravintolassa syödessäni lasagnea)
    Hienoja kuvia olet saanut blogiin lisättyä, terveisiä kameran taakse.
    Terv. Tuula

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, Tuula! Kiva kuulla, että on ollut mielenkiintoista luettavaa :) Hampaitten suhteen juttu on hyvin pitkä. Itse asiassa tästä voisi tehdä jopa postauksen, koska kommenttiin en vaan pysty kertomaan kaikkea. Mutta lyhyesti: mulla on niin älyttömän vähän pysyviä ja hyväkuntoisia hampaita, että se, että mulla on lähitulevaisuudessa nätit legot suussa on vaatinut hyvää ja pitkäkestoista suunnittelua ja oikomistyötä. Mutta niin kuin sanoin, teen asiasta postauksen, jäähän odottelemaan! :)

      Poista
    2. Voin siis taas kerran huomata, että olet saanut IP:n takia paljon enemmän hommaa, kuin mitä minulla koskaan. Ja Kelan lappujen täyttämiseen olen saanut minäkin kuulla oppia, että tarkasti ja mielummine liioitellen kuin päinvastoin.

      Poista
  2. Muista pistää hakemuksiin pilkun tarkkaa missä tarvitset apua ja miten. Kelan hakemuksia saa täytellä todella tarkasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllähän nuo Kelan hakemukset sellasia ovat, että pitää olla tosi tarkka kaikesta. Eikä saa mennä vähättelemään itseään missään vaiheessa! Onneksi noita hakemuksia täytelty ennenkin, viimeksi äidin kanssa. Joten osasin tämänkin hakemuksen tarkasti ja hyvin täyttää ja lähettää. Päätöstä odotellessa :)

      Poista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3