torstai 27. helmikuuta 2014

Treenailusta


Tammikuun loppupuolella meikä kävi tekemässä sopimuksen kuntosalille. Punttis sijaitsee 100 metrin päässä omasta kämpästä, joten en ole voinut jättää treenejä ainakaan siitä syystä väliin, ettei jaksaisi matkaa taittaa sinne ja takaisin - oli sää mikä tahansa.
   Sain ihan perustreeniohjelman, jossa käydään kaikki lihasryhmät läpi, vatsoista selkiin ja ojentajista koukistajiin. Ohjelman mukaan lähes poikkeuksetta toistojen määrä eri liikkeissä oli 3x12 plus palautusajat. Kokonaiskesto tuolloin venyttelyineen oli 1,5 tuntia.
   Otin tavoitteen, että kävisin kaksi kertaa viikossa salilla, koska lenkkeilen ja liikun muuten joka paikaan jalkaisin. Muutama kerta on peruuntunut joko päänsäryn tai yllättävien aikataulumuutosten takia. En ole ottanut niistä stressiä. Seuraavalla viikolla pyrin sitten taas korjaamaan tilanteen. Kuitenkin oon nyt ainakin kerran viikkoon mennyt salille tammikuun lopusta lähtien.
   Noudatin noin kolmen viikon ajan 3x12-sarjoja. Koska entistä punttistaustaa mulla ei ole, ei ollut ihmekään, että väsy tuli kun salilta kotiuduin. Tankkaamisen jälkeen väsymys kävi kuitenkin aina niin armottomaksi, ettei mitään rajaa. Saatoin nukkua yhteen putkeen 2,5 tuntia. Ja siltikin väsytti. Kun väsymys noin viiden-kuuden tunnin päästä helpotti, tilalle tuli päänsärky, ihan joka kerta. Mua oltiin tästä varoiteltu, mutta se väsymys ei kyllä ollut normaalia ja rupesi epäilyttämään, teenkö liian rankkaa sarjaa vai jännitänkö hartioita rintalihasliikkeitä tehdessä vai mikä on. Ärsytti, kun teki ittensä eteen jotain hyvää, niin palkintona oli silti kipu.
   Juttelin äidin kanssa asiasta ja hn taisi ekana sanoa, että taitaa olla mulle vielä liian pitkäkestoinen reeni, vaikka en teekään liian raskailla painoilla. Sitten pyysin fyssarin mielipidettä asiaan. Hän oli samoilla linjoilla äidin ja minun kanssa - kerrankin! Päädyttiin siihn lopputulokseen, että teen nyt tästä eteenpäin 2x12-sarjat. Jos mulla ei ois CP:tä ja näitä muita juttuja, niin 3x12 ois OK. Nyt kuitenkin parempi tehdä lyhyempiä sarjoja ja yhteiskestoltaan tunnin treenejä sihen saakka, kunnes tuntuu liian lällyltä. Sen jälkeen voin lisätä sarjojen pituuksia.
   Nyt 2 punttiskertaa lyhennetyllä treenillä takana. Ekan kerran jälkeen yhtä suuri väsymys ja se särky, mutta arvatkaas mitä! Tänään kävin aamupäivästä salilla, kävelin yht. 3 km kun kävin fysioterapiassa, tiskasin, siivosin ja tuuletin petivaatteet - ilman treenin jälkeistä väsyä! Pääkin ihan kunnossa treenin jäljiltä, miten hienoo! Koputtelen puuta, että tämä linja jatkuisi ;)
   Treenaamisen päämääränä mulla ei ollut ensisijaisesti kasvattaa lihasmassaa, vaan avata niska-hartia-seutua hieronnan ohella ja ylipäätään tutustua tuohon ikäisilleni jollain tapaa olennaiseen harrastukseen. En sano nyt suoranaisesti hurahtaneeni tuohon touhuun vielä, mutta joka kerta tykkään enemmän. Ei oo niin pakkopullaa enää, kuin silloin ekoilla kerroilla. Ja onhan niitä "sivutuloksiakin" ollut nähtävillä; eilen esittelin pikkuveikalle (15 vee), kuinka mun haba on kasvanut. Se jopa myönsi, että niin muuten oikeesti näyttää :D En tiiä oliko veikka vaan niin väsynyt (oli siis mun luona yötä), että päätti päästä helpolla vai tarkoittiko sitä oikeesti. ;) No täytyy mun myöntää, etten mä mikään hirveä lihaskimppu vielä ole, mutta on toi haukkari molemmissa käsivarsissa jonkin verran kasvanut - ihan OIKEASTI!
Pääasia on, että salilla on musta kiva käydä ja varsikin tänään sieltä palasi positiivinen Roosa. Ja en tiedä, johtuuko lääkityksestä vai treenailusta, mutta mun päänsäryt on kyllä oikeesti vähentyneet, aiakin niskapäänsäryt. Toivotaan, että tämä suunta jatkuu!
~ Roosa ~

1 kommentti:

  1. Moikka!
    Löysin blogisi ihan sattumalta ja oli pakko heti kommentoida! Olen itse parikymppinen ammattikorkeakouluopiskelija, jolla on myös cp-vamma. Vaikutat todella samanhenkiseltä kuin minä! Minä löysin salin ja treenaamisen vuosi sitten, ja hyödyt ovat olleet valtavat! Toivottavasti mielenkiintosi pysyy yllä. :)

    Niin, ja bloginkin kirjoittamisen olen juuri aloittanut, se löytyy osoitteesta http://crazybeautifulpalsy.blogspot.fi/ :)

    - T

    VastaaPoista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3